tiistai 28. joulukuuta 2010

Pientä summausta kuljetusta...

Olemme parhaillaan Waitomossa, maanmainiossa Waitomo Caves Guest Lodge - B&B:ssä yöpymässä. Huomenna lähtee lento kotiin ja paluu lumen ja jään keskelle on uudenvuoden aattona.

Ensinksikin, reissu on ollut kertakaikkisen upea. Blogissa on ollut hiljaista, sillä olemme kitäneet ympäri Uutta Seelantia vauhdilla, joka muistuttaa Pukin jouluaaton showta. Vaikka netti olisi useimmissa yöpaikoissa ollut jollain tavalla mahdollinen, se on ollut jotenkin tavattoman kallis tai epäkäytännöllinen - ei yhtään sellainen että istunpa nyt ja kirjoittelen hetken. Veloitus on olut paikoitellen ladatun materiaalin mukaan välillä taas aikarajoitteinen. Aikarajoitteisissa tyypillinen hinta on jotain 5-6 dollaria per tunti ja aikamäärä pitää määrittää etukäteen ja kun aika loppuu, yhteys vaan katkeaa… Täällä Janetin ja Colinin b&b:ssä saimme salasanan illalla ja ohjeen katsoa vähän kellosta sitten sen mukaan, paljonko olette käyttäneet. Veloitus on 2 dollaria tunti. Muutenkin kehuttakoon vielä tätä paikkaa, Janet on kuin äiti - huolehtii sateenvarjon mukaan ulko-ovelta, tarttuu puhelimeen heti jos on jokin asia mitä ei ole tiedossa, tekee retkivaraukset ja kysyy kuulumiset. Huoneet ovat rakkaudella laitettu ja erittäin siistejä. Tämä on itse asiassa ensimmäinen B&B visiittini ja tiedostan, että minut on jo hyvällä pilattu :)

Monella tapaa reissu on mennyt eri tavoin kuin kuvittelin ennen matkaan lähtöä. Ajettavaa on ollut yllättävänkin paljon, nähtävää on vieläkin valtavasti paljon enemmän kuin ajattelin ja itse asiassa emme ole käyneet ainoallakaan viinitilalla koko reisun aikana :)

Fur seal poseerasi meille ystävällisesti

Sen sijaan olemme nähneet luonnossa vapaana eläviä delfiinejä, pingviinejä, hylkeitä, albatrosseja, kaskelotin, miekkavalaita, mustia joutsenia, nyrpeän kalkkunan ja miljoonia kiiltomatoja. Lisäksi tietysti miljoonittain vähemmän villejä, mutta selvästi elämästään ruohotasangoilla nauttivia lampaita. Niin ja lehmiä, saksanhirviä ja laamoja(!).

White islandin tulivuoren purkaukset ovat 9 vuoden välein. Viimeisin oli 2000...

Maisemat ovat vaihdelleet todella paljon. Välillä vaelletaan sademetsissä, välillä seilataan norjan vuonoissa. Toisaalla maasto muistuttaa Chiantia, äkkiä näkymässä voikin olla jotain samaa kuin keskilännessä tai odotas, tuo havumetsä on melkein kuin alpeilta. Ja sitten taas näemme jotain, mikä on jotenkin täysin uniikkia.

Tuulen voimaa meren rannalla

Me vuokrasimme matkailuauton Queenstownista ja suuntasimme sieltä Scenic Routea seuraillen etelään, n. 200 kilometrin päivämatkoja ajaen kohti Invercargilliä. Matkalle mahtui Manapouri ja Doubtful Sound. Etelässä oli hieno Catlins josta ajoimme itärannikkoa pitkin Otagon niemimaalle ja sieltä taas Timarun kautta eteenpäin Kaikouraan. Kaikourasta lähdimme takaisin kohti länttä vuorten yli, Maruia Springsin kautta Able Tasmanin kansallispuistoon Kaiteriteriin päivän vaellukselle. Sieltä suuntasimme Pictoniin yöksi, ennen Interislander - lauttamatkaa pohjoissaarelle.

Pääkaupunki Wellington on aivan pohjoissaaren eteläpäässä.

Joulun vietimme Wellingtonissa V:n serkkujen hellässä huomassa ja lähinnä lepäsimme. 11 päivää jatkuvaa elämystä ja kokemusta vaati veronsa ja oli ihanaa vain nukkua pitkään, syödä hyvin ja katsoa leffa. :)

Wellingtonista otimme lennon Rotoruaan, josta teimme päiväretken Whakatanen edustalla olevalle aktiiviselle tulivuorisaarelle White islandille. Rikinhuuruisista maisemista jatkoimme sitten vuokra-autolla (jee, henkilöauto!) tänne Waitomoon, missä olemme tällä hetkellä.

Palmulehmät! Maisemaa pohjoissaarelta, Waitomosta.

Alunperin olime ajatelleet, että yrittäisimme vielä päästä käymään Coromandelin niemimaalla, jossa kuulemam mukaan on vulkaanisen maaperän ansiosta uimarantoja, joista pulppuaa kuumia lähteitä. Ihmiset voivat kaivaa pienillä lapioilla otselleen pienen "kylpylän" hiekkaan ja kölliä auringossa. Kuulemma paikka on todella kaunis ja suosittu - mutta välimatkojen takia meille jäisi aikaa sinne vajaa päivä. Voi siis olla, että jää väliin.